Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
1 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej - marzenie Jarosława Kaczyńskiego i flagowy projekt PiS - zbliża się do finiszu. Data otwarcia - 17 września - celowo nawiązuje do rocznicy radzieckiej agresji na Polskę. 'Chcemy, aby dzień otwarcia kanału kojarzył się nie tylko ze zdradzieckim atakiem Rosji na Polskę, ale także przyniósł nadzieję w postaci nowej drogi i zerwania z podległością wobec Moskwy' - tłumaczył rządowej TVP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
2 z 24
Dlaczego przekop Mierzei Wiślanej to 'marzenie Jarosława Kaczyńskiego'? Związki prezesa PiS z Elblągiem sięgają lat 90., kiedy z ramienia Porozumienia Centrum zdobył tu mandat senatora. Już wtedy zaczął forsować przekop Mierzei Wiślanej. - Budując ten kanał pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym. Będzie zewnętrzne przeciwdziałanie, ale nikt nie uwierzy, że chodzić będzie w nim o ekologię. Chodzi o interesy o charakterze politycznym, polityczno-militarnym, a także o utrzymanie pewnego statusu Polski - mówił prezes PiS w 2016 r.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
3 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej jest realizowany przez rząd bez względu na protesty ekologów, którzy podnosili, że przerwanie linii brzegowej bezpowrotnie zniszczy ekosystem. Rząd PiS z Jarosławem Kaczyńskim na czele oskarżył organizacje środowiskowe o realizowanie rosyjskiej propagandy.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
4 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. - Fizyczne wykonanie kanału zajęło jedynie dwa lata - tłumaczył na antenie Radia Maryja Marek Gróbarczyk. - Natomiast przygotowania, tłumaczenia i negocjacje z różnymi instytucjami zajęły o wiele więcej czasu. Dzisiaj wiemy, że wszystko było w większości stymulowane przez rosyjskie pieniądze. Gróbarczyk - jak przypomina Oko.press - nie podał, skąd ma taką informację.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
5 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. - Pokazywanie na wycinkę jako straszliwe zniszczenie budzi wątpliwości. Czym ci ludzie się kierują? - pytał Jarosław Kaczyński w Elblągu trzy lata temu i natychmiast odpowiedział: - Kierują się naiwnością, że żadnego drzewa nigdzie nie można wyciąć. Tacy ludzie nie mają racji, ale trzeba to szanować.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
6 z 24
Wątpliwości do przekopu Mierzei Wiślanej miała też Komisja Europejska, choć do tej pory oficjalnie nie zatrzymała inwestycji. Przeszkodą nie są również koszty, które drastycznie wzrosły w ciągu kilku miesięcy - od 880 mln do 2 mld zł. Na zdjęciu: przekop od strony Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
7 z 24
Sercem przekopu Mierzei Wiślanej będzie półkilometrowa śluza (na zdjęciu). Jak zapewnia Urząd Morski w Gdyni, dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a poziomy wód nie będą stanowiły zagrożenia dla jednostek. Pod koniec kwietnia śluza pomyślnie przeszła pierwsze próby.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
8 z 24
Po przekopaniu Mierzei Wiślanej do Elbląga teoretycznie mają zawijać statki o zanurzeniu do 4,5 m, szerokości 20 m i długości do 100 m (lub zestawy barek do 180 m). Na zdjęciu: prace przy Zalewie Wiślanym. Na zdjęciu: śluza przekopu Mierzei Wiślanej z widokiem na kapitanat portu Nowy Świat i Morze Bałtyckie
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
9 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Most Południowy (na zdjęciu) nosi imię Jerzego Wilka, zmarłego w ub. roku prezydenta Elbląga i posła PiS. Jerzy Wilk żył w dobrych relacjach z Jarosławem Kaczyńskim - pomagał mu przy senatorskiej kampanii w 1989 r., a jego żona pracowała przez wiele lat w biurze prezesa Prawa i Sprawiedliwości.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
10 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Most Południowy (na zdjęciu) został otwarty latem ub.r. Ma 61 metrów długości i jest jednym z najdłuższych obiektów obrotowych w Polsce.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
11 z 24
Do otwarcia przekopu Mierzei Wiślanej zostało jeszcze pięć miesięcy. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Pierwszy, najbardziej efektowny, to budowa kanału wodnego łączącego Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym. Prace wystartowały pod koniec 2019 r. i kosztują ponad 992 mln zł. Jego wykonawcą jest polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI i Besix. Na zdjęciu: śluza kanału przez Mierzeję Wiślaną
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
12 z 24
Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej obejmuje pogłębienie rzeki Elbląg i wzniesienie mostu obrotowego na wysokości Nowakowa. Koszt tych robót to 574 mln zł. Na zdjęciu: ujście przekopu Mierzei Wiślanej do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
13 z 24
Trzeci etap przekopu Mierzei Wiślanej zakłada pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Tu prace także wykona konsorcjum NDI i Besix. Wartość kontraktu wynosi 129,4 mln zł. Urobek z dna Zalewu Wiślanego zasili nowopowstającą wyspę Estyjską - położoną 4,5 km od przekopu Mierzei Wiślanej.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
14 z 24
Dobiega końca budowa kapitanatu portu Nowy Świat (na zdjęciu). - W jego kompetencjach będą: generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową - wymienia Paweł Perkowski z Urzędu Morskiego w Gdyni
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
15 z 24
W kapitanacie portu Nowy Świat (na zdjęciu, po lewej) pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
16 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Północny
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
17 z 24
Dla Kaczyńskiego idea przekopu stała się jednak symbolem ostatecznego zerwania z zależnością od Rosji. Chodzi o kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Piławską, która jest obecnie jedyną drogą, którą można przepłynąć z Zalewu Wiślanego na pełne morze. Na zdjęciu: widok na Morze Bałtyckie
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
18 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: śluza i kapitanat Portu Nowy Świat
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
19 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: nieczynny jeszcze parking dla samochodów przy punkcie widokowym
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
20 z 24
Pierwotnie rząd PiS przedstawiał swoją sztandarową inwestycję jako koło zamachowe dla elbląskiej gospodarki. - Port w Elblągu powinien być portem uzupełniającym dla Gdańska i Gdyni. Z całą pewnością przekop Mierzei Wiślanej przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu - zapewniał jesienią 2018 r. Jarosław Kaczyński na plaży w Kątach Rybackich. Na zdjęciu: styk kanału przez Mierzeję Wiślaną i Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
21 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: ujście przekopu do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
22 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Południowy
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
23 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: ujście przekopu do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
24 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Mierzeja Wiślana, widok w stronę Stegny
Wszystkie komentarze
Przepłynie prezes na dmuchanym kole,tylko w śluzie trzeba będzie podgrzać wodę.
Już to widzę: Jojo za sterem motorówki, obok prezes w pelerynce, na holu dmuchany krab dosiadany dumnie przez Pana Prezydenta.
Imienia lecha ka, oczywiście.
On wymyślił gazoport, księżyc, ale nie Możejki.
To jest nasz 'Miś' na miarę kaczej wyobraźni.
I żadne liberały nam go już nie zabiorą.
...
No chyba że zasypią nazad...
będzie nowa kasa 'zasypowa'...
.
To nawet nie o to chodzi, że żaden duży statek tamtędy nie przepłynie, tam po prostu nie ma ładunków do wożenia - szło przez Zalew Wiślany do Elbląga małymi barkami trochę rosyjskiego węgla, a z Gdańska przez Szkarpawę wożono materiały budowlane do budowy przekopu (na składowisko w Elblągu).Teraz z obydwoma tymi ładunkami koniec. A opowieść, że Rosjanie nam cokolwiek w Cieśninie Piławskiej wstrzymywali, to propagandowa bajka - głębokości na Zalewie są ok. 1,5 m i nic tamtędy i tak nie pływało (z wyjątkiem wspomnianych wyżej bareczek z ruskim węglem). Ani nie było co wozić, ani jak wozić.
Pontony też przepłyną. Towarowe pontony, którymi będziemy wizić dobra lususowe z San Escobar.
Pierwszy polski statek po wojnie Sołdek miał pięć i pół metra zanurzenia Takie małe statki nie są już używane
Ruskie łodzie desantowe akurat się zmieszczą
Od czegoś trzeba zacząć. Rów kopali 7 lat, tor wodny następcy pogłębią w kolejne dwie kadencje, a za 9 lat licząc od dzisiaj zacznie się budowa portu elbląskiego.
Zanim pierwsze statki będą mogły być obsłużone w Elblągu minie jeszcze 17 lat, .
jest szansa, że w tym czasie pojawi się jakiś pomysł na wykorzystanie tego przedsięwzięcia.
Gdybyś chociaż odrobinę się orientował w temacie, to wiedziałbyś, że pogłębienie toru jest częścią całej inwestycji i jest wliczone w koszt.
A koszt odbudowy po jednym piz dnięciu iskanderem z Kaliningradu też jest wliczony? :D
The truly enlightened is watching too much TVPis.
No coż zanim skończą port rzeka Elbląg zamuli wykopany tor i trzeba będzie go na nowo kopać. Robota się nie skończy.To samo od strony morza Prądy morskie przed śluzą będą nanosić piasek a za śluzą zaczną rozbierać mierzeję
Prosze o dokumentacje, bo wedlug mojej wiedzy nie jest wliczone. Tak samo jak poglebienie Wisly, port w Elblagu i infrastruktura.
Dokladnie. Wystarczylo porozmawiac z rybakami z Kat Rybackich.
Przed pogłębieniem rzeki Elbląg trzeba najpierw obudować jej brzegi ściankami szczelnymi (ok. 20 kilometrów umocnień), co jest aktualnie robione i za jakiś rok się skończy (o ile stali nie zabraknie, bo na rynku pustki). I jeszcze zapomniałeś o wykopaniu obrotnicy dla statków w Elblągu - żeby statek mógł do portu nie tylko wejść, ale również obrócić się i wyjść. Chętnych do jej sfinansowania póki co brak, rząd przepycha się o to z miastem. A co do utrzymania toru, to ma być zakupiona pogłębiarka, która będzie tam kopać przez okrągły rok.
@archimeda21
Czy mógłbyś się odnieść merytorycznie do komentarza? Ja przynajmniej umiem podać źródła :)
Spoko, spoko. Za parę lat zacznie się wielki (i drogi!) projekt "renaturyzacji" Zalewu Wiślanego. Zamykanie przekopu, przywracanie dna Zalewu do stanu naturalnego, zmiana znaków wodnych, sadzenie lasu itp, itd. I znowu jacyś znajomi królika będą mogli coś zarobić na budowlance, jakiś znajomy samorządowiec jakaś wstęgę przetnie, ktoś inny żwiru z drugiego końca Polski sprowadzi - przekop się zwróci...
Hamburg drży że strachu buhahahaha
o jprdl! faktycznie! teraz zobaczyłem ten stateczek! żenua...
No nie bardzo, u Potiomkina były tylko fronty z desek i udawały wioskę a tu wylali setki tysięcy metrów betonu
Na bezsensowną śluzę uparła się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, chociaż inwestor (Urząd Morski) chciał z niej zrezygnować.
Bareja w "Misiu" to wyjaśnia:
"Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich słomianych inwestycjach"
Dokładnie tak. Cieśnina Piławska otwarta więc nawet gdyby były pływy to i tak bez sensu.
Cos się udało zrobić według planu, to optymistyczne, cieszmy się !
Tylko po co to ?
Bedzie tak jak z Huta Katowice ? Pieniądze w błoto ?