Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
1 z 24
Tak kanał prezentował się na przełomie kwietnia i maja 2022, kiedy rząd ogłosił, że otworzy kanał 17 września br. Data celowo nawiązuje do rocznicy radzieckiej agresji na Polskę. 'Chcemy, aby dzień otwarcia kanału kojarzył się nie tylko ze zdradzieckim atakiem Rosji na Polskę, ale także przyniósł nadzieję w postaci nowej drogi i zerwania z podległością wobec Moskwy' - tłumaczył rządowej TVP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
2 z 24
Dlaczego przekop Mierzei Wiślanej to 'marzenie Jarosława Kaczyńskiego'? Związki prezesa PiS z Elblągiem sięgają lat 90., kiedy z ramienia Porozumienia Centrum zdobył tu mandat senatora. Już wtedy zaczął forsować przekop Mierzei Wiślanej. - Budując ten kanał pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym. Będzie zewnętrzne przeciwdziałanie, ale nikt nie uwierzy, że chodzić będzie w nim o ekologię. Chodzi o interesy o charakterze politycznym, polityczno-militarnym, a także o utrzymanie pewnego statusu Polski - mówił prezes PiS w 2016 r.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
3 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej jest realizowany przez rząd bez względu na protesty ekologów, którzy podnosili, że przerwanie linii brzegowej bezpowrotnie zniszczy ekosystem. Rząd PiS z Jarosławem Kaczyńskim na czele oskarżył organizacje środowiskowe o realizowanie rosyjskiej propagandy.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
4 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. - Fizyczne wykonanie kanału zajęło jedynie dwa lata - tłumaczył na antenie Radia Maryja Marek Gróbarczyk. - Natomiast przygotowania, tłumaczenia i negocjacje z różnymi instytucjami zajęły o wiele więcej czasu. Dzisiaj wiemy, że wszystko było w większości stymulowane przez rosyjskie pieniądze. Gróbarczyk - jak przypomina Oko.press - nie podał, skąd ma taką informację.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
5 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. - Pokazywanie na wycinkę jako straszliwe zniszczenie budzi wątpliwości. Czym ci ludzie się kierują? - pytał Jarosław Kaczyński w Elblągu trzy lata temu i natychmiast odpowiedział: - Kierują się naiwnością, że żadnego drzewa nigdzie nie można wyciąć. Tacy ludzie nie mają racji, ale trzeba to szanować.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
6 z 24
Wątpliwości do przekopu Mierzei Wiślanej miała też Komisja Europejska, choć do tej pory oficjalnie nie zatrzymała inwestycji. Przeszkodą nie są również koszty, które drastycznie wzrosły w ciągu kilku miesięcy - od 880 mln do 2 mld zł. Na zdjęciu: przekop od strony Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
7 z 24
Sercem przekopu Mierzei Wiślanej będzie półkilometrowa śluza (na zdjęciu). Jak zapewnia Urząd Morski w Gdyni, dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a poziomy wód nie będą stanowiły zagrożenia dla jednostek. Pod koniec kwietnia śluza pomyślnie przeszła pierwsze próby.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
8 z 24
Po przekopaniu Mierzei Wiślanej do Elbląga teoretycznie mają zawijać statki o zanurzeniu do 4,5 m, szerokości 20 m i długości do 100 m (lub zestawy barek do 180 m). Na zdjęciu: prace przy Zalewie Wiślanym. Na zdjęciu: śluza przekopu Mierzei Wiślanej z widokiem na kapitanat portu Nowy Świat i Morze Bałtyckie
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
9 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Most Południowy (na zdjęciu) nosi imię Jerzego Wilka, zmarłego w ub. roku prezydenta Elbląga i posła PiS. Jerzy Wilk żył w dobrych relacjach z Jarosławem Kaczyńskim - pomagał mu przy senatorskiej kampanii w 1989 r., a jego żona pracowała przez wiele lat w biurze prezesa Prawa i Sprawiedliwości.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
10 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Most Południowy (na zdjęciu) został otwarty latem ub.r. Ma 61 metrów długości i jest jednym z najdłuższych obiektów obrotowych w Polsce.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
11 z 24
Do otwarcia przekopu Mierzei Wiślanej zostało jeszcze pięć miesięcy. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Pierwszy, najbardziej efektowny, to budowa kanału wodnego łączącego Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym. Prace wystartowały pod koniec 2019 r. i kosztują ponad 992 mln zł. Jego wykonawcą jest polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI i Besix. Na zdjęciu: śluza kanału przez Mierzeję Wiślaną
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
12 z 24
Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej obejmuje pogłębienie rzeki Elbląg i wzniesienie mostu obrotowego na wysokości Nowakowa. Koszt tych robót to 574 mln zł. Na zdjęciu: ujście przekopu Mierzei Wiślanej do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
13 z 24
Trzeci etap przekopu Mierzei Wiślanej zakłada pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Tu prace także wykona konsorcjum NDI i Besix. Wartość kontraktu wynosi 129,4 mln zł. Urobek z dna Zalewu Wiślanego zasili nowopowstającą wyspę Estyjską - położoną 4,5 km od przekopu Mierzei Wiślanej.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
14 z 24
Dobiega końca budowa kapitanatu portu Nowy Świat (na zdjęciu). - W jego kompetencjach będą: generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową - wymienia Paweł Perkowski z Urzędu Morskiego w Gdyni
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
15 z 24
W kapitanacie portu Nowy Świat (na zdjęciu, po lewej) pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
16 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Północny
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
17 z 24
Dla Kaczyńskiego idea przekopu stała się jednak symbolem ostatecznego zerwania z zależnością od Rosji. Chodzi o kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Piławską, która jest obecnie jedyną drogą, którą można przepłynąć z Zalewu Wiślanego na pełne morze. Na zdjęciu: widok na Morze Bałtyckie
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
18 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: śluza i kapitanat Portu Nowy Świat
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
19 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: nieczynny jeszcze parking dla samochodów przy punkcie widokowym
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
20 z 24
Pierwotnie rząd PiS przedstawiał swoją sztandarową inwestycję jako koło zamachowe dla elbląskiej gospodarki. - Port w Elblągu powinien być portem uzupełniającym dla Gdańska i Gdyni. Z całą pewnością przekop Mierzei Wiślanej przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu - zapewniał jesienią 2018 r. Jarosław Kaczyński na plaży w Kątach Rybackich. Na zdjęciu: styk kanału przez Mierzeję Wiślaną i Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
21 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: ujście przekopu do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
22 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Południowy
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
23 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: ujście przekopu do Zalewu Wiślanego
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
24 z 24
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Mierzeja Wiślana, widok w stronę Stegny
Wszystkie komentarze
Przepłynie prezes na dmuchanym kole,tylko w śluzie trzeba będzie podgrzać wodę.
Już to widzę: Jojo za sterem motorówki, obok prezes w pelerynce, na holu dmuchany krab dosiadany dumnie przez Pana Prezydenta.
Imienia lecha ka, oczywiście.
On wymyślił gazoport, księżyc, ale nie Możejki.
To jest nasz 'Miś' na miarę kaczej wyobraźni.
I żadne liberały nam go już nie zabiorą.
...
No chyba że zasypią nazad...
będzie nowa kasa 'zasypowa'...
.
To nawet nie o to chodzi, że żaden duży statek tamtędy nie przepłynie, tam po prostu nie ma ładunków do wożenia - szło przez Zalew Wiślany do Elbląga małymi barkami trochę rosyjskiego węgla, a z Gdańska przez Szkarpawę wożono materiały budowlane do budowy przekopu (na składowisko w Elblągu).Teraz z obydwoma tymi ładunkami koniec. A opowieść, że Rosjanie nam cokolwiek w Cieśninie Piławskiej wstrzymywali, to propagandowa bajka - głębokości na Zalewie są ok. 1,5 m i nic tamtędy i tak nie pływało (z wyjątkiem wspomnianych wyżej bareczek z ruskim węglem). Ani nie było co wozić, ani jak wozić.
Pontony też przepłyną. Towarowe pontony, którymi będziemy wizić dobra lususowe z San Escobar.
Pierwszy polski statek po wojnie Sołdek miał pięć i pół metra zanurzenia Takie małe statki nie są już używane
Ruskie łodzie desantowe akurat się zmieszczą
Od czegoś trzeba zacząć. Rów kopali 7 lat, tor wodny następcy pogłębią w kolejne dwie kadencje, a za 9 lat licząc od dzisiaj zacznie się budowa portu elbląskiego.
Zanim pierwsze statki będą mogły być obsłużone w Elblągu minie jeszcze 17 lat, .
jest szansa, że w tym czasie pojawi się jakiś pomysł na wykorzystanie tego przedsięwzięcia.
Gdybyś chociaż odrobinę się orientował w temacie, to wiedziałbyś, że pogłębienie toru jest częścią całej inwestycji i jest wliczone w koszt.
A koszt odbudowy po jednym piz dnięciu iskanderem z Kaliningradu też jest wliczony? :D
The truly enlightened is watching too much TVPis.
No coż zanim skończą port rzeka Elbląg zamuli wykopany tor i trzeba będzie go na nowo kopać. Robota się nie skończy.To samo od strony morza Prądy morskie przed śluzą będą nanosić piasek a za śluzą zaczną rozbierać mierzeję
Prosze o dokumentacje, bo wedlug mojej wiedzy nie jest wliczone. Tak samo jak poglebienie Wisly, port w Elblagu i infrastruktura.
Dokladnie. Wystarczylo porozmawiac z rybakami z Kat Rybackich.
Przed pogłębieniem rzeki Elbląg trzeba najpierw obudować jej brzegi ściankami szczelnymi (ok. 20 kilometrów umocnień), co jest aktualnie robione i za jakiś rok się skończy (o ile stali nie zabraknie, bo na rynku pustki). I jeszcze zapomniałeś o wykopaniu obrotnicy dla statków w Elblągu - żeby statek mógł do portu nie tylko wejść, ale również obrócić się i wyjść. Chętnych do jej sfinansowania póki co brak, rząd przepycha się o to z miastem. A co do utrzymania toru, to ma być zakupiona pogłębiarka, która będzie tam kopać przez okrągły rok.
@archimeda21
Czy mógłbyś się odnieść merytorycznie do komentarza? Ja przynajmniej umiem podać źródła :)
Spoko, spoko. Za parę lat zacznie się wielki (i drogi!) projekt "renaturyzacji" Zalewu Wiślanego. Zamykanie przekopu, przywracanie dna Zalewu do stanu naturalnego, zmiana znaków wodnych, sadzenie lasu itp, itd. I znowu jacyś znajomi królika będą mogli coś zarobić na budowlance, jakiś znajomy samorządowiec jakaś wstęgę przetnie, ktoś inny żwiru z drugiego końca Polski sprowadzi - przekop się zwróci...
Hamburg drży że strachu buhahahaha
o jprdl! faktycznie! teraz zobaczyłem ten stateczek! żenua...
No nie bardzo, u Potiomkina były tylko fronty z desek i udawały wioskę a tu wylali setki tysięcy metrów betonu
Na bezsensowną śluzę uparła się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, chociaż inwestor (Urząd Morski) chciał z niej zrezygnować.
Bareja w "Misiu" to wyjaśnia:
"Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich słomianych inwestycjach"
Dokładnie tak. Cieśnina Piławska otwarta więc nawet gdyby były pływy to i tak bez sensu.
Cos się udało zrobić według planu, to optymistyczne, cieszmy się !
Tylko po co to ?
Bedzie tak jak z Huta Katowice ? Pieniądze w błoto ?