Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
1 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Teren, gdzie trwa przekop Mierzei Wiślanej (w Nowym Świecie), jeszcze dwa lata temu był usiany zalesionymi wzniesieniami. Dziś nie ma już po nich śladu. Robią miejsce drodze wodnej łączącej Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym. Atak zimy, ujemne temperatury i opady śniegu nie przeszkadzają robotnikom. - Prace idą sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej - przekazał PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, natomiast na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym został już ogłoszony przetarg. Przekop Mierzei Wiślanej to kontrowersyjna inwestycja, która ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Można ich znaleźć w każdym elektoracie. Wbrew obiegowym opiniom, przekop Mierzei Wiślanej nie jest pomysłem rządu PiS.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
2 z 23
Przekopać Mierzeję Wiślaną planowali już bowiem Stefan Batory, kanclerz Niemiec Otto von Bismarck, a także Eugeniusz Kwiatkowski, słynny budowniczy Gdyni. Prace dokumentacyjne nad przekopem rozpoczęły się w 2008 r., za rządów PO-PSL.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
3 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować ok. 1,98 mld zł. Jeszcze w marcu 2019 r. rząd PiS zapewniał, że budowa będzie kosztować ponad dwa razy mniej.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
4 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Do prac pogłębiarskich na kanale żeglugowym sprowadzono pogłębiarkę. - Jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce - mówi Mariusz Sasin z konsorcjum NDI/Besix.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
5 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. W rozmowie z 'Wyborczą' Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Zarząd Portu Morskiego Elbląg, jest pełen nadziei związanych z ukończeniem przekopu. Szacuje, że roczne przeładunki z obecnego poziomu 90 tys. ton wzrosną do 3,5 mln ton.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
6 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Aktualnie do elbląskiego portu wpływają jednostki o długości do 85 m, szerokości około 12 m i zanurzeniu do 2,4 m, co przekładając na tonaż, wynosi do 1000 ton. Jak mówi dyrektor Zgliński, po realizacji przekopu maksymalne parametry zawijających tu jednostek będą mogły wynosić do 100 m długości, 20 m szerokości i 4,5 m zanurzenia. To ma wpłynąć na ponad trzykrotny wzrost wspomnianego tonażu (do 3,5-4 tys. ton).
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
7 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. - Obecnie na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego - wyliczya Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
8 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Niemal gotowy jest kapitanat portu Nowy Świat (na zdjęciu). - W kompetencjach kapitanatu będą: generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową - wymienia Paweł Perkowski z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
9 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Co ciekawe, najdroższa inwestycja finansowana z Polskiego Ładu na Pomorzu to przebudowa drogi wojewódzkiej nr 501 między Stegną a Krynicą Morską, która biegnie przez przekop. Ma kosztować 63,4 mln zł.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
10 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: widok na Morze Bałyckie.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
11 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: wejście do kanału od strony Bałtyku.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
12 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Mosty Północny (na zdjęciu) i Południowy są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 - 560 ton.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
13 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
14 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Północy
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
15 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: widok na Zalew Wiślany
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
16 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w połowie 2022 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
17 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na mierzeję regularnie przypływają statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii, który służy do umacniania falochronów. Na zdjęciu: widok na Morze Bałtyckie.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
18 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej stał się najbardziej widowiskową inwestycją w Polsce. A z pewnością najchętniej oglądaną. Dla części przybywających na mierzeję turystów plac budowy jest obowiązkowym punktem do sfotografowania. A są i tacy, którzy z pobliskich miejscowości przyjeżdżają do Skowronek specjalnie po to, by śledzić postępy prac. Na zdjęciu: śluza kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
19 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej podzielono na trzy etapy. Pierwszy, najbardziej efektowny, to budowa kanału wodnego łączącego Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym. Prace wystartowały pod koniec 2019 r. i kosztują ponad 992 mln zł.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
20 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Do prac pogłębiarskich na kanale żeglugowym sprowadzono pogłębiarkę. - Jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce - mówi Mariusz Sasin z konsorcjum NDI/Besix.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
21 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: śluza kanału i kapitanat portu Nowy Świat
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
22 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Most Południowy nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej (na zdjęciu) został nazwany imieniem Jerzego Wilka, zmarłego w tym roku posła PiS i byłego prezydenta Elbląga, wielkiego orędownika przekopu.
Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
23 z 23
Przekop Mierzei Wiślanej. Na zdjęciu: Most Południowy. Do użytku został oddany pod koniec czerwca. Kierowcy jadą jednym pasem do Krynicy Morskiej, drugim do Stegny. Po obu stronach przeprawy wyznaczono ścieżkę dla rowerzystów i pieszych.
Wszystkie komentarze
Może nazwą go `Kanał Suski'... tak dla zmyły. Może jakiś tankowiec się nabierze:).
Tak właśnie powinni zrobi!
Jak opłaty za przejazd będą ciut mniejsze niż za Sueski to się może udać...
Taka metoda na Chińczyka.
Rozumu zabrakło czy też jest już najwyższy czas na wizytę u psychiatry?
Nie lubię, gdy ktoś próbuje mi wmawiać brednie.
Nie znoszę kaczych faszystów ale sed magis amica veritas. Nie manipulujcie, kuźwa!
Doczytałeś do ostatniego zdania? Nie tylko PiS popierał tę inwestycję, ale tylko PiS wyniósł ją na sztandary - na pohybel Putinowi. Ale to, że kanał posłuży głównie do transportu rosyjskiego węgla do Polski, już PiS-u nie interesuje.
Za ustawą o przekopie mierzei głosował m.in. Rafał Trzaskowski ale później zmienił stanowisko w tej sprawie na przeciwnika przekopu. Domagał się zatrzymania przekopu Mierzei Wiślanej, jako projektu rujnującego środowisko, a także wetowania innych projektów szkodliwie ingerujących w środowisko naturalne.
Prezydent Warszawy zwrócił się z prośbą do rządzących o zatrzymanie trzech projektów: Polskiej Fundacji Narodowej, budowy CPK i przekopu Mierzei Wiślanej. Jak zaznacza Rafał Trzaskowski, środki z tych inwestycji mogłyby być przekazane na walkę z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2.
Ponadto 2 posłów PO głosowało przeciwko ustawie.
Zamknięcie Cieśniny Puławskiej w1945r. zdegradował o Elbląg jako port. Po 1945r Elbląg jako powiat Województwa Gdańskiego był podmiotem 2-3 kategorii - dostarczał cegły z rozbiórki Starówki i uniemożliwiono zarówno odbudowę Starego Miasta jak i infrastuktury portowej czy stoczniowej . Po reformie administracyjnej i likwidacji Województwa Elbląskiego skutecznie zmieniono możliwości (w zasadzie uniemożliwiono) przewóz towarowy barkami przez Rybinę do Gdańska. Gdyby nie to, nie było by potrzeby powrotu do idei przekopu Mierzei. PiS po prostu wykorzystał sobiepaństwo włodarzy Gdańska. W Elblągu 100%mieszkańców popiera przekop. I nie jest to odwet za Starówkę czy wstawanie a kolan lecz próba naprawy upadającego (po reformie) miasta.
Oczywiście, teraz gdy budowa przekopu zmierza zgodnie z planem do ukończenia, politycy PO i opozycji będą chcieli pokazać swój udział i zasługi w budowie przekopu, ale fakty są takie, że PO politycy opozycji cały czas krytykowali budowę przekopu i robili wszystko, żeby tego typu inwestycja nie powstała.
Andrzeju Wojtyczko - łżesz!
Zebrane przez forumowicza "pauleycz":
Może to nudne ale skoro ta szuja znowu wypłynęła w komentarzach, warto przypomnieć wybrane przykłady klasycznych kłamstw i manipulacji arawina321:
- bezpodstawnie kwestionuje fachowość specjalistów ICM którzy wytknęli Morawieckiemu kłamstwa związane z wpływem demonstracji na ilość zakażeń COVID-19
- kłamał, że piosenka Kazika nie została poddana cenzurze na LP Trójki, wprost negując istnienie ujawnionego SMSa ówczesnego szefa Trójki do P. Metza
- pomawiał Marka Niedźwieckiego o manipulacje z utworami na LP3
- kłamliwie nazywał awarię w kolektorze ścieków w Warszawie "katastrofą" (przed 2012 nieoczyszczone ścieki trafiały w tym samym miejscu do Wisły; rzetelne informacje: swiatwody.wordpress.com)
- kłamał, jakoby Jan Karski wycofywał się z własnych słów zawartych w swoich raportach słanych do Londynu, a tyczących polskiego antysemityzmu w czasie II. WŚ
- kłamał w sprawie Karola Chuma twierdząc, że "władze kościelne ustaliły, że osoba o takim nazwisku nie była uczniem seminarium" - władze kościelne się z tego wycofały
- kłamał, że prokurator kazał przeprowadzić rewizję u Elżbiety Podleśnej (prokuratura zaprzeczyła)
- wykazując totalny rozwód z rozumem twierdzi, że punktowanie jego bezczelnych kłamstw jest "reklamą jego postów"
- kłamał, że ONR nie propaguje faszyzmu i nie używa symboli faszystowskich, pomimo potwierdzonego sądownie rasistowskiego rodowodu tzw. krzyża celtyckiego oraz eksponowanych m. in. na marszu w Hajnówce czaszek SS
- bezpodstawnie twierdził, że opinia prawna profesora Matczaka jest całkowicie niewiarygodna ponieważ jest on zaciekłym politycznym przeciwnikiem PiS
- kłamał, że o liście pasażerów lotu do Smoleńska decydował T. Arabski - to Kancelaria Prezydenta wystosowała zaproszenia i wysłała listę bezpośrednio do 36. Pułku SLT
- kłamał, że krzyż celtycki jest zarejestrowanym symbolem NOP (rejestrację cofnął sąd)
- kłamał, że są utrzymywane kontakty między ZNP a Morawieckim (Morawiecki "nie miał czasu" dla nich od 2018 roku)
- kłamał, że MEN ma prawo zbierać dane o strajkujących w systemach informacyjnych (do poziomu PESEL; szef UODO jasno powiedział, że MEN nie ma prawa)
- bezpodstawnie twierdził przy okazji taśm Kaczyńskiego że jeśli "nie ma zawiadomienia do prokuratury to nie ma przestępstwa" (R. Petru je złożył)
- bezpodstawnie twierdził, że rekomendowanie "zaufanego prawnika" przez szefa KNF do prywatnego banku było "rutynowym działaniem" w celu "lepszej kontroli banku przez KNF"
- bezpodstawnie twierdził, że próba wymuszenia ze strony Chrzanowskiego była "potajemną rozmową biznesową"
- kłamał, że premier nie sprawuje nadzoru nad KNF (art. 3 ust. 3 Ustawy o Nadzorze nad Rynkiem Finansowym)
- bezpodstawnie twierdził, że zarzut dla Chrzanowskiego "przekroczenia uprawnień w celu osiągnięcia korzyści osobistej i majątkowej" nie świadczy o korupcji
- bezpodstawnie twierdził, że wjechanie Tomasza S. w ogrodzenie Pałacu Prezydenckiego pod nieobecność Dudy było "zamachem"
- kłamał, że komisja Berczyńskiego bezsprzecznie wyjaśniła przyczynę katastrofy smoleńskiej
- regularnie zaprzecza faktycznym przyczynom katastrofy smoleńskiej, ustalonym i udowodnionym przez PKBWL
- bezpodstawnie zarzucał Birgfellnerowi (pogardliwie nazywając go tylko "Austriakiem") ukrywanie się przed skarbówką ale jednocześnie tłumaczył, że Kaczyński nie ma obowiązku odbierania awiza ws. pozwu Birgfellnera o zapłatę
- kłamał, że wybory prezydenckie w Austrii zostały zmanipulowane (austriacki odpowiednik TK tego nie potwierdził)
- bezpodstawnie zestawiał przejście Kałuży do PiS z transferem Kluzik-Rostkowskiej do PO
- kłamał, że kierowca seicento w Oświęcimiu przyznał się do spowodowania kolizji
- kłamał, że ma blog czytany przez pół miliona ludzi (nawet Wojtyczko tego nie ma)
(Poza tym autoerotycznie plusuje własne posty a to już zwyczajny obciach.)